108 timer, 45 minutter

Dette synet hadde Runar, Øystein, Helge og Rune sette fram til i 108 timer og 44 minutter - Endelig fremme.

Vi kom oss til Lindesnes på 108 timer og 45 minutter. Det ble ikke 100 timer, men ny rekord fikk vi! 4 av 8 syklister fullførte og gleden var stor i hele Sykkelaksjonen da målet ble nådd. Runar, Øystein, Helge og Rune stod distansen helt ut.
I denne artikkelen får du noen tanker fra de som var involvert i årets Sykkelaksjon på både 2 og 4 hjul. Trykk play på sangen under, mens du scroller deg nedover. (vi suger på karamellen i mens)

Rune omkranset av familien etter målgang på Lindesnes

RUNE RØRVIK
Sykkelaksjonen 2023 ble en suksess, men det betyr ikke at alt gikk som planlagt. Vi fikk mange utfordringer i forkant av turen med ulike skader og sykdom som reduserte laget fysisk. Olav fikk prolaps i rygg og endte på operasjonsbordet samme dag vi startet på Nordkapp. Pål slet de siste ukene både med sykdom og kne slik at han ikke fikk den mengden trening han måtte ha for å være forberedt til å takle spesielt den steintøffe starten i Nord Norge. Ove slet og også de siste ukene med et hamstring-skade som ikke lot seg kombinere med sykling og ble så vidt klar til å starte på Nordkapp. Til slutt hadde Øyvind en dramatisk velt i ritt halvannen uke før start som ga så store smerter at han måtte kaste inn håndklet allerede første dag. Etter hvert som Øyvind, Pål, Rolf og Ove måtte gi seg, ble målet om å sykle under 100 timer for vanskelig å nå og fra Elverum og ned til Lindesnes gjaldt det å sykle kontrollert og få inne de fire som var igjen sammen. Det klarte vi fint, men timene røk på. Sluttiden på 108 timer og 45 minutter er likevel hele 8 timer og 14 minutter bedre enn forrige rekord og er en prestasjon vi er stolte av. Syklistene som måtte stå av underveis bidro også med en utrolig jobb som støtte mannskap resten av turen.

Innsamlet beløp til formålet er helt formidabelt og det oppmøte av publikum på Sørlandet tok pusten fra oss. Det ble en uforglemmelig avslutning og et minne for livet.

I forkant av turen var det stort usikkerhetsmoment i planen, og det var å starte med en etappe som var 800 km lang. Det gikk utrolig bra, selv om det var drøyt. Været var med oss med lite vind, god varme og medvind rett som det var. Men 8000 høydemeter er mye, spesielt for de største rytterne å takle på så kort tid.

Den største utfordringen ble etter hvert å få sove i løpet av de korte pausene. Selv om en var stuptrøtt, var det nesten umulig å få sove godt sammenhengende. Dermed røynet det på med trøtthet etter hvert som dagene gikk.

I ettertid sitter jeg igjen med spesielt gode minner fra turen gjennom vakre Nord-Norge i strålende vær og med gåsehud når jeg tenker på mottakelsen langs veien fra Fianesvingen til Lindesnes

Runar får en velfortjent smask av kona etter målgang

RUNAR SKUGGEVIK
Jeg kjenner på en enorm takknemlighet

For å være endel av et lag som til de grader drar I samme retning og gjør hverandre gode. En reise der hjertesaken står i fokus🎗og Amalie sin vilje om å hjelpe de som kommer etter, blir Sykkelaksjonens inspirasjon.
Stolt over å lykkes med fysisk prestasjon, innsamling til Barnekreftforeningen♥️🎗og at vi sammen klarte å sette en sinnsyk god tid med å sykle fra Nordkapp til Lindesnes

Helge blir gratulert av Tore på Lindesnes

HELGE SORTLAND
Jeg hadde to mål for turen, være med å samle inn rekordmye penger til barnekreftsaken, og å være med på sykkelsetet helt inn til Lindesnes. Begge disse målene nådde jeg, og er med det veldig happy. For å nå disse målene har crew’et og de andre sykelister vært helt avgjørende. Uten de hadde jeg aldri klart dette. Evig takknemlig.

Dag 1 var i utgangspunktet en veldig skremmende etappe på 80 mil, tallet 80 er i seg selv en mental nøtt. Hvordan er det mulig? Men etter som etappen skred og vi fikk ypperlige forhold, så vi at det var innenfor og overkommelig likevel. Faktisk såpass mye energi at jeg orket et par ekstrarunder for å få Garmin til vise tallet 800 km.

Dag 2, etter minimalt med søvn under 4 timers stoppen, var det bare å styre sørover. Kjente det gikk greit tross underskudd på søvn. Ved Saltfjellet så jeg mulighet for noe ekstra hvile og gjorde et rykk opp bakkene for å vinne noen ekstra minutter søvn. Det var gull og en taktiskt smart trekk. Jeg var på igjen, og hadde god driv nedover mot Namsskogan. Syntes det var fryktelig trist med at vi nå hadde to mann i manko, Øyvind fra dag 1 og Pål som gav seg på vei ned Saltfjellet.

Dag 3 ned til Elverum ble min tyngste dag. Søvn og mat ble et stort problem, men power naps ble redningen igjen… begynner å bli min spesialitet. Tvangsforing også et godt konsept. Avslutningen ned til Elverum ble fryktelig tung i grisete regnvær, og det ble servert mye eder og galle til omgivelsene. Ytterligere 2 stk, Ove og Rolf, faller av, og skepsisen begynner å bre om seg i laget. Vil det gå?

Dag 4 - 5. Denne etappen blir todelt, etparogtjue mil til Horten, en time søvn her etter rib turen, og etter det videre mot Lindesnes. Nå kjenner jeg at det går bra, og at det mentale er på plass, og kroppen funker fint. Etterhvert som vi møter flere og flere kjente fjes langs løypa øker energien, og fra Kristiansand til Lindesnes blir en parademarsj jeg aldri vil glemme. En fantastisk opplevelse med folkehav, hele laget i godstemning, en særdeles effektiv politieskorte som banet vei gjennom rush trafikken, og i det hele tatt alt som ble så mye mer enn jeg hadde tenkt. Beina mine de siste milene inn mot fyret er også tipp topp, og jeg klarer å trekke inn alle smilene og de fine kommentarene langs veien, og omgjøre til energi. Men jeg kjenner også ar jeg blir veldig emmosjonel mot slutten, tårene triller og jeg tenker på alle de i nærmeste familie jeg har mistet siden turen i 2020, min beste kamerat og bror Jarle, mamma og en kjær nevø Arvid. Det er rart å observere hvor sentimental man blir når en er sliten og utmattet. Men tanken på disse og smilene de gav i hodet mitt, var med å sikre de siste milene inn. De siste meterene inn til målstreken med tre lagkompiser var fin, men jeg kjente ektra på at vi skulle vært alle 25 som brøt linja samtidig. Dette var så mye mer enn meg.

Alt i alt en eventyrlig tur med opplevelser jeg aldri vil glemme, og et veldig emosjonelt møte med familie, frua, datter og sønn (via face time) og venner i målområdet

Øystein lykkelig i mål på Lindesnes

ØYSTEIN DAHL
En sykkel aksjon med bravur gjennom Norge fra Nord til Sør. Et fantastisk gjennomarbeidet og utført opplegg av samtlige i støtteapparatet fra lengst bak i følget, til spydspissen av profesjonelle motorsyklister i front.

Tenk hvis NRK og TV 2 kunne tatt lærdom og hatt slike sommersendinger. Fins ikke ord i syklistenes sinn som kan formulere takknemligheten og beundringen som vi føler.

Litt småkaldt og tåkete på Nordkapp under starten. Varte ikke lenge før kulden ble byttet ut med ekstremt godvær og vind i ryggen. Ja, vinden fulgte oss bokstavelig helt ned til Sør Norge. Ja, og det hørte ikke jeg noe klaging over.

Vi syklister er jo veldig i vår egen boble, men ingen problemer som ikke ble løst var å se. Alt gikk etter planen. Ja nesten kreftene i lårene på oss syklister var tilstrekkelig for rekorden. Vi forsøkte virkelig å klare målet, og kunne omtrent kjenne støtten fra våre fantastiske sponsorer som stod oss støtt i ryggen hver meter at Norges landskap.

Er evig takknemlig for den fantastiske støtten dere alle virkelig har gitt oss alle syklister på ferden. Takker og takker ut i evigheten.

Øyvind gjorde nytte for seg i Trondheim. Når ikke kroppen fungerte på sykkel, viste det seg at kylling er perfekt som erstatning.

ØYVIND REITEN
Tidlig trøbbel med rygg/ lår grunnet skade etter ett velt i ett sykkelritt 10 dager før starten på Nordkapp. Dette medførte en beklagelig kort sykkeltur. Plutselig er rollen byttet og jeg sitter i flere døgn i bussen, i følgebil eller i Olga. Ja, kort og greit….den siste plassen en syklist ønsker å sitte i 100 timer.

Men hvilken reise det ble!!! Fantastisk bra levert av alle i følgebil, i buss og i Olga. Det var ikke mange minutter jeg skulle henge med hodet i skuffelse før humør og fokus kom tilbake, takket være denne flotte motiverende gjengen!

Tusen takk for turen, innsatsen, opplevelsene og samholdet.

Rolf ga alt og kroppen fungerte, til den bare sa stopp.

ROLF AASLAND
Har vert eit eventyr det seinste året med trening og samlinger, som ny på laget har eg blitt veldig godt mottatt i gjengen gjenom den tiden. Må bare seie for ein gjeng, turen frå Nordkapp starta godt for min del, fekk litt sår i foæ og litt vond rygg, men gjekk greit å sykle med.
Dag 3 når eg måtte bryte kjentes fin ut, ikkje lenge før vomæ slo seg vrang tenkte eg kor greit det kjentes ut å så lyst på å komme til Lindesnes, men plutselig kjente eg det begynte å skje noko i vomæ og då var det gjort, blei spyling og tom for energi, då var det stopp.
Har vert ein fin opplevelse å vert med på denne reisen, må takke alle!

Pål i godt driv ned fra Nordkapp.

PÅL BJØRKE
Individuell råskap og teamarbeid i verdensklasse!
En gedigen skuffelse å sette seg i bilen etter Saltfjellet. Men heldigvis ble det en solid opptur å tilbringe de siste døgnene med resten av gjengen i støtteapparatet!

Ove og sønnen Sivert sjekker computeren på Namsskogan

OVE FUGLESTVEIT
1.Fantastisk opplevelse å være på tur med denne gjengen.

2. Samhold, engasjement, positivitet og at uansett hva som skjer så ordner vi det

3. Folkefest, fantastisk resultat for innsamlinge et minne for livet.

Chris Thomas i sitt rette element - stuntreporter og Live-general i Olga

CHRIS THOMAS JOHANSEN
Ord blir fattige etter en slik opptreden med Olga. Jeg er helt utslitt, men ville gjort det igjen for saken.

Vi har anslått å nådd ut til 240.000 på kun få dager med over 500.000 engasjement i sendingene / innleggene våre. Vi har samlet inn over 1.600.000 kr. til Barnekreftforeningen.

Tusen takk til alle dere seere som har vært med oss dag og natt for å følge denne strabasiøse turen. Dere har vært helt unike! Takk for alle pengene som har blitt sendt inn til barnekreftforeningen. Amalie Skuggevik vil være svært stolt over alle sammen som har involvert seg i Sykkelaksjonen.
Takk til alle dere som stilte seg opp langs veien med eller uten flagg, det er enorme inntrykk å ta innover seg! Jeg tenker på det enda!
Takk til alle nødetater, kommuner, veisentraler, lag og foreninger og alle dere som har vært med på galskapen, tusen takk for støtten!
Tusen takk alle dere sponsorer som gjorde det mulig å reise rundt å samle inn penger, håper dere er stolte av å være med på noe så fint!

Å reise med 25 mann gjennom det langstrakte land, har vært helt nødvendig for å få de 8 syklistene loset trygt gjennom hele Norge. Støtteapparatet har vært helt unikt i årets sykkelaksjon, det kunne fort ha blitt en kort tur uten dem.

En stor takk til Barnekreftforeninga som støtter og heier på oss! Det er en ære og få lov til å samle inn penger til dere og deres viktige jobb.

Dag Inge i kjent positur i Olga

DAG INGE LOMELAND
«Sykkelaksjonen 2023 har for meg vært en strålende opplevelse. Organiseringen har vært bedre enn noen gang.

Været i Nord var fantastisk, noe jeg fikk tid til å nyte underveis. Det ble mange inntrykk, fra spøk og latter til dypeste alvor. Gøy å se så mye flagg og folk langs løypa og en enorm mottakelse i sør.

Innsamlingen til kampen mot barnekreft gikk over all forventning.

Så var det jo utrolig moro at tre av dem som ikke nådde målet i 2020, fikk være med å sette ny rekord. Prestasjonen til sistemann står for meg som et under etter hva han har vært igjennom siden 2021. Fantastisk at de fire syklet samme over målstreken. Vi fikk igjen erfare hvor lite som skal til for å mislykkes på sykkelsete, noe 5 mann måtte erfare denne gangen.

For meg har likevel det viktigste vært å unngå ulykker, noe vi heldigvis unngikk, samt unngå å være til unødvendig bry for trafikken gjennom Norge. Jeg vil rette en stor takk til alle som har vist så stor tålmodighet med oss i aksjonen, og beklage til alle vi har vært til bry. Takk for all god hjelp underveis!»

Torjus i kjent positur klar for langing i motbakkene

TORJUS AASLAND
Kort oppsummert et eventyr og et minne for livet.

Jeg var en av de heldige som kjørte følgebilen opp og fikk en liten norgesferie på vei oppover, når Norge viser seg i fra sin beste side værmessig så var det verdt de 2500 km i bil opp til Nordkapp.

På turen nedover så ble jeg kjent med fantastiske mennesker som alle var positive, selv om vi alle hadde fått lite søvn.

Gjennom turen og trenigssamlingene, spesielt samlingen hos Runar hvor vi besøkte graven til Amalie, så har saken vi sykler for gitt mer mening for meg personlig.

Takk for turen og takk for nye fantastiske bekjentskap

Sindre Luther bidro i følgebil og hadde ansvar for at syklistene fikk både vått, tørt, klær og pleie.

SINDRE LUTHER
En bra gjeng hvor absolutt alle mann drar i samme retning. Gledes over resultatet med både innsamling og syklistenes prestasjon.

Takknemlig for å ha kunne tatt del i et så meningsfult sirkus.

Sivert stod på døgnet rundt og leverte til 20 i stil hele aksjonen.

SIVERT FUGLESTVEIT
En tur som ga minner for livet!

En tung tur for alle, lite søvn og mye jobbing natt og dag! Alle med samme mål! Samle inn mest mulig penger til barnekreftforeningen og samtidig sette ny rekord! Det klarte vi med glans!

Takk til alle som var med på turen!❤️ gode folk tvers gjennom! Alle med respekt for hverandre, og hverandres arbeidsoppgaver!

Rune var bla. bananlangeren i gruppa. Men han gjorde så mye mer enn bare det.

RUNE FUGLESTVEIT
Utrolig takknemlig for at innsamlingen til Barnekreftforeningen ble så vellykket. Dette er jeg kjempestolt av å ha vært en del av. En fantastisk positiv og unik gjeng å være på tur sammen med. Større stå-på-vilje og humør for å komme til mål, finnes ikke.
Utrolig takknemlig til alle samme for denne fantastiske turen som jeg fik lov til å være en del av. Dette er et minne for livet.

Leiv bidro med godt humør og hender der det trengtes, når han ikke kjørte bussen.

LEIV ERLAND
Det er sannelig ikke lett å si kun noen få ord om de siste dagene. Det har vært så mange inntrykk og opplevelser at jeg har problemer med å sortere alt , men det jeg sitter igjen med etter endt tur, er det utrolige samholdet i gruppa , masse nye venner, og en gjeng med maskiner på sykkel.
Alle som har vært med på tur, har vært med å bidratt til at dette ble akkurat så bra som det ble!

Richard var mer en sjåfør av bussen. Han var altmuligmannen i tillegg.

RICHARD ORE JOHANSEN
Er utrolig heldig og takknemlig som har fått lov og være med denne reisen gjennom Norge og samle inn så mye penger for en så god sak. Det syklistene har prestert er så rått og imponerende, at det kan ikke måles opp mot noe annet. De er virkelig maskiner. Og det teamet rundt med alle disse gode hjelperene har vært en glede å være sammen med og bli kjent med. Takk for en fin tur

Simen opererte som medic under hele aksjonen, i tillegg til å være sjåfør på Olga innimellom.

Som førstereisgutt på sykkelaksjonen må jeg si at den største følelsen jeg sitter igjen med er at jeg er ekstremt imponert! Og fascinert! Både over gutta på sykkelen og over alle som har støttet opp rundt hele opplegget med både logistikk, planlegging, kjøring og ordning!

Fra start til slutt fremstår sykkelaksjonen som et godt gjennomført arrangment, og hvor målet og hensikten er godt synlig og promotert.

Selv om jeg som medic ikke helt kan si at det å sykle fra nord til sør på drøye hundre timer er spesielt helsefremmende, må jeg si at det har vært overraskende lite skader og helsemessige utfordringer. Alle syklister og crew har stått gjennom både smerter og søvnmangel, følt seg utslitte og ferdige, men likevel stått på for å komme seg i mål!

Det hele har vært en opplevelse for livet, og spesielt gøy har det vært å se engasjementet fra befolkningen fra nord til sør ovenfor både syklistene og innsamlingen.

Tusen takk for turen og alle bidrag til verdifull og viktig forskning på barnekreft! Som far til en gutt som døde da han kun var nesten fire år gammel, krysser jeg alt jeg har for at vi én dag er et sted i medisinens verden hvor barn ikke dør av verken kreft eller annen sykdom!

TROND HELLAND
Etter å ha «sneket» meg med i 2020 og 2021 ble jeg denne gang spurt om å bli med som MC-Marshall hele veien fra Nordkapp-Lindesnes. Jeg brukte ca 3 sekunder på å si ja! Min oppgave har bestått av å rydde vei i trafikken så rytterne fikk en så billig reise som mulig. Videre har jeg holdt utsikt etter uregelmessigheter i veibanen og meldt dette til ryttere.

Minnene og inntrykkene er mange. Norge er ett fantastisk land. Været har vist seg fra sin aller beste side særlig helt i nord. Syklistene er skrudd sammen på en helt utrolig måte, nesten uvirkelig. Samkjørt støtteapparat som ble veldig avgjørende for det resultatet vi sammen oppnådde.

Masse folk langs hele løypa var veldig motiverende, men Sørlandet var magisk. Engasjementet rørte meg til tårer de siste milene, faktisk nå når jeg skriver dette også. For en gjeng!!!

GEIR STORMOEN
Det å ha fått anledning til å være en del av Sykkelaksjonen 2023 har vært en fantastisk opplevelse.

Det har vært noe større enn bare et rekordforsøk fra Nordkapp til Lindesnes. Det å være med på å samle inn så mye penger til Barnekreftforeningen betyr svært mye. Samtidig så var positiviteten blant alle som var med helt utrolig. Ingenting var umulig.

Tusen takk til alle deltakere for en flott opplevelse. Tusen takk til alle som fulgte oss, og ga penger så det monte til en flott sak.

KEVIN DAHLMAN
Fotografen bak alle de flotte bildene som er produsert på turen. I tillegg en av gutta i Olga som laget Guttastemning og har bydd på seg selv gjennom både utfordringer og livesendinger.

ØRJAN AKSELSEN
Fotorgraf, utegående reporter og en av gutta i Olga. Leverte på høyt plan gjennom hele aksjonen.

Tore kunne ikke annet enn å gi tomler opp for Sykkelaksjonen 2023. En suksess

Etter å ha fulgt de foregående sykkelaksjonene fra seer-siden, var steget inn i rollen som sponsorsjef, økonomiansvarlig, koordinator, markedssjef og altmuligmann for årets Sykkelaksjon et stort sprang. Det har krevd mange hundre timer med dugnad for å stable det på beina, men så lenge alle involverte har utført dette non-profit har det vært en boost når alle jobber mot samme mål. Og målet var 2-delt; samle inn mest mulig penger til Barnekreftforeningen og samtidig ta rekord på strekningen. VI KLARTE BEGGE DELER! I skrivende stund er ikke det endelige tallet på innsamlingen klart, men at det blir all time high, er det ingen tvil om.
Det er sinnsykt bra levert av hver eneste en i denne makaløse gjengen. Denne Sykkelaksjonen kunne ikke vært gjennomført uten crewet bak og motsatt. Jeg er så stolt!
At turen for min del til slutt havnet i sjøen utenfor Lindesnes i 10,8 graders vann, får bli en lærepenge om at jeg må slutte å love ting jeg ikke liker. Men jeg holder alltid ord og det gjorde at jeg bare måtte gjennomføre veddemålet med Chris Thomas.

Til våre sponsorer vil jeg si: Uten dere hadde vi aldri kunne realisert dette. Tusen takk!
Til alle som har Vippset rekordsummen til Barnekreftforneningen: TAKK! Vippsnummeret legges ikke ned og du kan fortsatt støtte ved å vippse til # 690509 - pengene går direkte!